tisdag 26 september 2017

Computional Thinking

Under förra veckan genomförde jag uppgift 1B2. Jag tyckte det var en spännande uppgift, att få tänka till om hur datalogiskt tänkande kan användas i en förskolemiljö. Flera av punkterna tycker jag stämmer in på hur barn kan leka, upptäcka och utforska. Jag tror att det är viktigt att förskolläraren ser hur barnen utforskar och prövar samt försöker sätta ord på det barnen gör. Mycket handlar om logik och att se mönster. Att utföra uppgifter i olika steg (algoritm) kan vara när barnen leker affär eller bakar en kaka. Vid bakning följer man ju receptet stegvis och det är väldigt viktigt för att resultatet ska bli så bra som möjligt. Jag tycker att det är fascinerande att dessa begrepp som vid första anblick verkar ganska svåra så enkelt kan återfinnas i barnens miljö och tänkande. Just mönster kan man ju arbeta mycket med i förskolan. Att utgå ifrån barnens intresse och utforskande är väldigt viktigt och att låta dem pröva olika lösningar till ett problem. Även att de själva får komma på lösningar och samarbeta för att ta del av varandras tankar och idéer.

Nedan visas en bild när min dotter sorterade nallar utifrån färg och form. Liten gul, stor röd, liten gul och stor röd. Hon gjorde en sekvens som hon sedan upprepade. Och då tänkte jag på datalogiskt tänkande. Hon utforskade mönster, sekvenser och upprepningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Projektarbetet

Nu är det sista arbetet i den här kursen inlämnat. Det var väldigt roligt att få arbeta med ett projekt och se vad barnen intresserade sig f...